CONGRES

Hét ITAA-Congres, ook in 2025 dé afspraak van het jaar voor alle Accountants en Belastingadviseurs (en hun kantoormedewerkers)!

Het ITAA Congres, niet zomaar een congres of beurs maar wel ‘The Place To Be!’
Los van de 365 dagen per jaar dat het Instituut er voor jou is, zetten we jaarlijks gedurende twee dagen het beroep in de kijker voor de toekomst van het beroep.

Dit jaar opteerde de Raad van het Instituut als thematiek voor: veilig databeheer, bouwen op vertrouwen. Want met meer en meer digitalisering binnen onze sector verwerkt ieder van jullie heel wat data en moeten we er vooral op toezien dat we op een veilige manier hiermee omgaan. Het is immers onze verantwoordelijkheid naar al onze cliënten en ten aanzien van de algemene Belgische economie om hier correct en zorgvuldig mee om te gaan.

Dit jaar opnieuw voorzien we meer dan 45 conferentiemomenten van 50 minuten, verwelkomen we 100 exposanten die op hun beurt ook nog eens mini-conferenties organiseren (15 minuten), zetten we een politiek debat op met verschillende politici, ... kortom een zeer ruim aanbod aan opties.

Wat kan je dan verwachten? We omschrijven het hieronder voor jou alvast.

Donderdag 6 november:
Studentencongres, huldiging van nieuwe ITAA leden en van leden werkzaam binnen commissies, cellen, werkgroepen, … van het Instituut .


Het congres start voor het 2de jaar op een rij met een studentencongres. Deuren voor hen gaan open op 6 november 2025 om 12u. Een programma op maat wordt exclusief voor hen samengesteld. Dit houdt o.m. in:

  • - Interessante ITAA-conferenties,
  • - Kennismaken met een ruim aanbod aan softwarepakketten die in kantoren gebruikt worden
  • - Informatie inwinnen bij de aanwezige sociale secretariaten,
  • - Vragen stellen aan de aanwezige FOD’s
  • - Kennismaken met start-up bedrijven binnen de accountancysector
  • - Bijleren over hun toekomst als Accountant of Belastingadviseur bij het ITAA
  • - Gesprekken aanknopen met vertegenwoordigers van financiële instellingen die later bij eigen opstart van pas kunnen komen
  • - … en nog zoveel meer …

En om de student volledig warm te maken voor onze bereoepen, beloven we een UNIEKE aftrap dit jaar! Wees er dus zeker bij!

Niet alleen studenten, maar ook alle leden die een stagetraject afgerond hebben en slaagden in het bekwaamheidsexamen zijn welkom. We nodigen hen graag uit om het behalen van de titel samen met de studenten en mandatarissen te vieren.

Het Instituut bestaat voor en door jou!
Leden die zich doorheen het hele jaar engageerden voor het Instituut, binnen de verschillende commissies, werkgroepen, cellen, clusters, maar ook zij die werkzaam zijn binnen de examenjury, als ambassadeur, binnen een tuchtorgaan, …enz. willen we bedanken. Daarom organiseert het ITAA op donderdagavond een gezamenlijk walking-dinner ter plaatse.

Vrijdag 7 november: dé congresdag voor alle erkende beroepsbeoefenaars en hun kantoormedewerkers!

Bereidt u voor op keuze stres, want ook dit jaar belooft deze dag uit te puilen van de interessante conferenties, georganiseerd door het Instituut. Niet minder dan 20 thema’s zullen aan bod komen doorheen de dag.

Bovenop de 50 conferenties die het Instituut aanbiedt, organiseren quasi alle aanwezige exposanten eigen mini-conferenties gedurende de hele dag (wat ook een traditie geworden is).
Dit jaar hopen we dan ook het magische cijfer van 100 exposants bereiken, waaronder ook tal van beroepsverenigingen.

Met een politiek debat willen we de kers op de taart zetten, en ervoor zorgen dat zij ook blijven beseffen hoe belangrijk jullie zijn voor het ondernemerschap en de Belgische economie. Mis dit niet, en blijf dus zeker ook hiervoor.

Traditiegetrouw sluiten we af met een cocktail dat het ITAA aan alle aanwezigen aanbiedt.

Het congres blijft nog altijd hét moment van netwerken en ontmoetingen. Daarom houden we vast aan de succesformule van live beleving ter plaatse en zullen er geen hybride conferenties opgezet worden noch opnames gemaakt worden.

Check snel het aanbod aan ITAA-conferenties hieronder om je congresdag optimaal te organiseren!

De webpagina APP4ACC geeft jullie een overzicht van het overgrote deel van de aanwezige exposanten. Je vindt er nuttige informatie over hun tools alsook leuke aanbiedingen.

Er volgt zeker nog meer ‘nieuws’ dat bekendgemaakt zal worden tijdens onze congresdag. Met andere woorden: reden genoeg om zeker aanwezig te zijn op deze vierde editie. Hou je mailbox in het oog voor verdere informatie en om op de hoogte te zijn wanneer inschrijven mogelijk zal zijn.

Laten we er samen met jullie en de hele sector opnieuw een feest van maken!

Tot dan!

Bart Van Coile & Vincent Delvaux

Praktische informatie

Brussels Expo – Hall 11
Check ook : https://www.brussels-expo.com/nl/plan-d-acces/
Ja, Voor leden en stagairs is de toegang gratis. Kantoormedewerkers betalen een bedrag van 75 euro (ex. 6% btw) die gesubsidieerd kan worden via Liberform.
Voordat u uw inschrijving kan afronden krijgt u een overzicht van uw gekozen conferenties en samengestelde programma. Dit programma mag géén rode lijnen meer bevatten (dubbele boekingen op hetzelfde uur) en kan pas dan bevestigd worden. U krijgt dit programma via e-mail bevestigd en kan op dat ogenblik ook dit al opnemen in u agenda. Mocht u deze mail niet ontvangen, vergeet dan zeker je spam-folder niet na te kijken.
Indien u door omstandigheden niet aanwezig kan zijn tijdens dit fysische event, verzoeken wij u om dit tijdig te willen meedelen en uw inschrijving te willen annuleren. Indien dit niet gebeurt zullen wij ons genoodzaakt zien om een ‘no-show-fee’ aan te moeten rekenen. Meer informatie hierover wordt opgenomen in uw inschrijvingsbevestiging.
Op ieder ogenblik, voorafgaandelijk aan het congres, kan u uw inschrijving nog aanpassen. U kan aldus, zolang er nog beschikbaarheid is, een sessie annuleren en een andere in de plaats vastleggen. Hiervoor gaat u gewoon terug naar het inschrijvingsplatform ofwel rechtstreeks of via de link in de bevestigingsmail welke uw inschrijving bevestigde.
De uren permanente vorming zullen toegekend worden pro-rata van uw aanwezigheid. U moet hiervoor dan ook bij iedere conferentie of mini-conferentie telkens IN en UIT scannen. De tijd van uw aanwezigheid zal in aanmerking komen voor uw attest permanente vorming dat na afloop van het congres automatisch in uw dossier permanent vorming zal opgenomen worden.
Ten laatste 48 uur voorafgaandelijk aan het congres van 07/11/2025 zal u alsnog een mailbericht ontvangen met een QR-code. Deze code is een persoonlijke code en dient u mee te brengen naar het congres (dit kan zeker digitaal!). Bij aankomst zal deze code ingelezen worden ter plaatse en zal een gepersonaliseerde badge voor u gemaakt worden welke u toegang geeft tot het congresgebeuren en waar ook uw voorafgaandelijk samengesteld programma zal te raadplegen zijn.
Dat kan u vinden in uw bevestigingsmail van uw inschrijving. Ter plekke aan de inkom krijgt u een badge met daarop uw gepersonaliseerd programma.
Als u wegens omstandigheden niet aanwezig kan zijn dient u de organisatie minstens 72 uur op voorhand te verwittigen (voor 04/11/2025 aldus!). Dit kan u doen door uw inschrijving te annuleren (u uit te schrijven). Echter wanneer u na 03/11/2025 zou willen annuleren of niet zou opdagen op 07/11/2025 ondanks uw inschrijving, ziet de organisatie zich genoodzaakt om u een verzuimvergoeding (no show fee) aan te rekenen à rato van 100 euro (ex. btw) per persoon welke niet komt opdagen of welke niet tijdig uitschrijft. Ingeval van overmacht zal u de nodige bewijsstukken dienen voor te leggen en kan de organisatie afzien van deze verzuimvergoeding.